آخرین وضعیت بازار سکه و طلا | رشد اونس جهانی و اثر آن بر بازار داخل پرداخت کالابرگ به خردادماه ۱۴۰۴ می‌رسد؟ ویدئو| رئیس برنامه و بودجه: مطالبات گندم‌کاران تا ۱۰ روز دیگر پرداخت می‌شود ارزش بازار سرمایه در پایان اردیبهشت ۱۴۰۴ از ۱۳.۶ هزار همت عبور کرد انتقال سهام عدالت متوفیان به وراث همچنان معطل سازمان امور مالیاتی شرط سنی برای دریافت پروانه کسب حذف شد رشد دو برابری اعتبارات استانی و ملی بودجه خراسان رضوی در سال ۱۴۰۴ سکه ۲ میلیون تومان گران شد (۱۵ خرداد ۱۴۰۴) واکنش سازمان بورس به معاملات مشکوک و دارندگان اطلاعات نهانی سهام خودروسازان امتیاز ویژه واردات کشنده برای رانندگان کامیون+ جزئیات بخشنامه نکات بهداشتی ذبح دام در عیدقربان | گوشت تازه نباید بلافاصله پس از ذبح دام مصرف شود ویدئو| خبر خوش رئیس سازمان برنامه و بودجه برای بازنشستگان کشوری عملکرد مدیران صندوق‌های اهرمی زیر ذره بین سازمان بورس تدوین طرح دوفوریتی توسط نمایندگان مجلس برای حل مشکلات کامیون‌داران نصب برچسب بدمصرفی سردر واحدهای تجاری و بانک‌ها جزئیاتی از افزایش قطعی قیمت نان قیمت طلای جهانی امروز (۱۴ خرداد ۱۴۰۴) افزایش یافت قیمت خودرو در بازار امروز (۱۴ خرداد ۱۴۰۴) | یک خودرو ۹۰ میلیون تومان گران شد + جدول مزایای کارمندان بر اساس عملکردشان پرداخت می‌شود | ۳ دستگاه مشمول مشخص شد پرواز‌های فرودگاه امام (ره) امروز (چهارشنبه، ۱۴ خرداد ۱۴۰۴) ۵ ساعت توقف خواهند داشت ارزش معاملات صندوق‌های طلا در بازار سرمایه به ۱.۹ همت رسید ویدئو| توضیحات سخنگوی دولت درباره تاخیر در پرداخت کالابرگ (۱۳ خرداد ۱۴۰۴) عرضه خودرو در بورس کالا تنها راه حل برای رفع چالش قیمت گذاری خودرو مهم‌ترین اخبار بورسی کدال امروز (سه‌شنبه ۱۳ خرداد ۱۴۰۴) فروش مکمل سوخت در جایگاه‌ها ممنوع شد (۱۳ خرداد ۱۴۰۴) قیمت امروز خودرو (۱۳ خرداد ۱۴۰۴) | بازار خودرو در مسیر جهش قرار گرفت؟ بررسی قیمت آیفون‌های پرفروش در مشهد (۱۳ خرداد ۱۴۰۴) قیمت کارخانه محصولات مدیران خودرو ویژه خرداد ۱۴۰۴ اعلام شد میادین تره‌بار مشهد، فردا (چهارشنبه، ۱۴ خرداد ۱۴۰۴) تعطیل است
سرخط خبرها

تحلیل سازمان هواپیمایی از چرایی سوانح فرودگاه مشهد| کیفیت باند فرودگاه شهید هاشمی‌نژاد مناسب نیست+ عکس

  • کد خبر: ۱۲۰۸۵۱
  • ۲۱ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۲:۰۸
تحلیل سازمان هواپیمایی از چرایی سوانح فرودگاه مشهد| کیفیت باند فرودگاه شهید هاشمی‌نژاد مناسب نیست+ عکس
سازمان هواپیمایی کشوری با انتشار تصاویری از باند فرودگاه مشهد اعلام کرد: کیفیت نقاشی ابتدای باند اصلی این فرودگاه نامناسب بوده و روی سطح باند نیز فرورفتگی‌هایی موجود است.

به گزارش شهرآرانیوز، دفتر بررسی سوانح و حوادث سازمان هواپیمایی کشوری با انتشار تصاویری از فرودگاه مشهد درباره ترکیدن لاستیک هواپیمای بوئینگ ام دی هواپیمایی تابان و متعقاب آن ورود قطعاتی از لاستیک به محفظه ورود هوای موتور شماره یک توضیحاتی را در این‌رابطه به شرح زیر ارائه کرد:

در ساعت ۳۵:۲۰ دقیقه به‌وقت محلی روز چهارشنبه مورخه ۲۲/۰۴/۱۴۰۱ هواپیمای بوئینگ  MD۸۸ شرکت هواپیمایی تابان به علامت ثبت EP-TBF با شماره پرواز ۶۲۲۸ از مبداء اصفهان در فرودگاه مشهد  فرود آمده و مسافر آن تخلیه شده و سپس مسافران بعدی هواپیما به مقصد شهر نجف اشرف سوار هواپیما شده‌اند.

مجدداً در ساعت ۲۰:۲۱ دقیقه بوقت محلی UTC) ۱۶:۵۰) هواپیما با شماره پرواز ۷۲۶۳ از مبدا فرودگاه شهید هاشمی نژاد مشهد به مقصد فرودگاه نجف با ۹ نفرخدمه پروازی و ۱۶۳ مسافر) شامل دو مکانیک پرواز (در پارکینگ فرودگاه، موتور را برای انجام پرواز روشن کرده و برای انجام پرواز به باند ۱۳ چپ فرودگاه هدایت شده و در ساعت ۲۷:۲۱ دقیقه شروع به خزش برای پرواز کرده است.

به هنگام اقدام خلبان برای برخاستن از باند ناگهان لاستیک چرخ شماره یک ارابه فرود اصلی چپ هواپیما دچار مشکل شده و قطعاتی ازآن جدا شده و وارد محفظه ورود هوای موتور شماره یک شده که ناگهان باعث ایراد درتیغه‌های فن جلو و کمپرسور موتور و نهایتاً  افزایش دمای موتور (۵۹۵ درجه سانتیگراد) و شرایط واماندگی آن بهمراه صدای مهیب شده است.   باتوجه به حدوث واقعه پس از سرعت ۱V، براساس دستورالعمل عملیاتی، خلبان به برخاستن هواپیما ادامه داده و پس از اوج گیری و کنترل هواپیما، قدرت موتور مذکور را کاهش داده و موضوع را به فرودگاه مشهد اطلاع داده است که واحد تقرب فرودگاه مشهد نیز پیدا شدن قطعاتی از لاستیک روی باند را به اطلاع خلبان رسانده است.

سازمان هواپیمایی در بخش اطلاعات بهره‌برداری فرودگاه مشهد با انتشار تصاویری نوشته است:

فرودگاه شهید هاشمی نژاد مشهد توسط شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوائی ایران بهره برداری می‌شود. این فرودگاه یکی از پر رفت وآمد‌ترین فرودگاه‌های کشور بوده که ارائه خدمت به پرواز‌های داخلی و خارجی را انجام می‌دهد. این فرودگاه دارای دو باند پرواز در راستای ۳۱-۱۳ چپ و راست است که سامانه ILS برای باند L-۳۱R۱۳ فراهم است که باند اصلی و غالب فرودگاه  مشهد فرض می‌شود. به دلیل نزدیکی باند R-۳۱L۱۳ به ساختمان‌های فرودگاه و همچنین موانع پروازی شهری، وزن برخاستن هواپیما‌ها محدود شده و به همین دلائل این باند اغلب استفاده نمی‌شود.

فرودگاه دارای ارتفاع بالایی ازسطح دریا بوده و در هوای گرم هواپیما‌ها در آن محدودیت راندمان دارند.   پرواز‌ها به‌دلیل موانع موجود در آستانه خروجی باند ۳۱  و ظرفیت کامل مسافران به‌طور معمول تمایل دارند از باند ۱۳ چپ به پرواز درآیند. در یک تحقیق بعمل آمده مشخص شد درصورت استفاده یک پرواز از باند ۱۳ چپ، حدود دو تن میزان وزن تجاری هواپیما (مسافر و بار) در شرایط مشابه بیشتر بوده که حدود ۲۰ نفر ظرفیت مجاز حمل مسافر هواپیماست.

بیشترین حوادث ترکیدگی چرخ‌ها در باند اصلی و به هنگام برخاستن بوقوع پیوسته که مورد دقت دفتر بررسی سوانح و حوادث سازمان بوده است. گزارش‌های بررسی دفتر حوادث سازمان هواپیمایی نشان می‌دهد کیفیت نقاشی ابتدای باند اصلی مناسب نبوده و علاوه بر تولید FOD، ناهم‌سطحی نیز بوجود آورده که چرخ‌های هواپیما‌ها در وزن و سرعت زیاد دچار مشکل می‌شوند. علاوه براین روی سطح باند نیز فرورفتگی‌هایی موجود است. این مخاطره به هنگام دوران چرخ‌های سنگین می‌تواند منجر به صدمه اندک به ساختار لاستیک شده که ممکن است در دور بالا دچار ترکیدگی شود.

 سازمان هواپیمایی کشوری ,

سازمان هواپیمایی کشوری ,

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->